Piispa Mari Leppänen kutsuu Elämän matkalla olevien messuun 15.8. klo 10 Turun tuomiokirkkoon

Lomakauden jälkeen elokuun puolivälissä on luvassa Elämän matkalla olevien messu ja pyhiinvaelluskeskuksen juhla Turun tuomiokirkossa.

Annastiina Papinaho astelee aurinkoisen Tuomiokirkon edustalla.

Annastiina Papinaho on yksi ohjattujen pyhiinvaellusten vetäjistä. Kuva: Timo Jakonen

Messu kutsuu kulkijoita levähtämään ja virkistymään Turun tuomiokirkkoon sunnuntaina 15.8.2021 klo 10. Messu tarjoaa mahdollisuuden tavata myös Turun arkkihiippakunnan tuoreen piispan Mari Leppäsen, jonka piispanvihkimys jouduttiin viime keväänä toteuttamaan ilman seurakuntaa koronarajoitusten vuoksi.

Messun yhteydessä vietämme pyhiinvaelluskeskuksen juhlaa, jossa kiitämme Suomen ensimmäisen pyhiinvaelluksen kesäkaudesta ja kaikista kesällä kuljetuista matkoista. Kesäkuun alussa avatussa keskuksessa on käynyt tuhansia vierailijoita.

Messun toimittavat piispa Mari Leppänen ja tuomiorovasti Aulikki Mäkinen yhdessä pyhiinvaellusverkostojen kanssa. Musiikista vastaavat kanttori Anu Åberg ja Markku Hietaharju

Elokuinen sunnuntai on myös viimeinen päivä nauttia Kirkkopuiston terassin ainutlaatuisesta tunnelmasta. Kirkkopuiston terassilla on messun jälkeen tarjolla kahvia ja pullaa sekä pillimehua pikkuväelle.

Pyhiinvaellusreitit kutsuvat messun jälkeen

Messun päätyttyä Tuomiokirkon edestä starttaa kolme ohjattua noin 8 kilometrin mittaista pyhiinvaellusta Aurajoen pyhiinvaellusten Helenan polulla:

• Kello 12 arkeologi, tietokirjailija Ilari Aalto johdattaa pyhiinvaellusta keskiajan kivikirkkojen tunnelmaan.
  • Klo 12.30 kulttuurimatkailutuottajan Larissa Riihihuhdan kanssa sukelletaan Helenan tarinaan tarinallisella pyhiinvaelluksella.
  • Klo 13 pyhiinvaelluskeskuksen projektipäällikkö Annastiina Papinaho kuljettaa pyhiinvaeltajat hiljaisuuden löytöretkelle Helenan polkua pitkin.

Vaelluksille on vapaa pääsy eikä niille vaadita aikaisempaa kokemusta. Sään mukaiset varusteet, oma vesipullo. Vaelluksilla on säävaraus.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 9.8.2021, MV, RK / Turun arkkihiippakunnan tuomiokapituli)

Mon Aug 09 15:33:07 EEST 2021