Kirkon keskusteluapu päivystää joulunakin

Kirkon keskusteluavun päivystäjille voi purkaa huolia ja ahdistusta. Päivystäjät ovat kirkon työntekijöitä ja koulutettuja vapaaehtoisia, heitä sitoo vaitiolovelvollisuus.

Lähikuva kädessä olevasta lumesta tehdystä sydämestä.

Tänä vuonna suomalaisten joulunviettoon liittyy monenlaisia tunteita, kun sosiaalisia kontakteja on suositeltu vähentämään. Monia painaa huoli tulevaisuudesta ja läheisten hyvinvoinnista. Henkistä taakkaa on mahdollista keventää ottamalla yhteyttä Kirkon keskusteluapuun.

Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin on auki joka ilta, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Palvelevan puhelimen numeroon 0400 221 180 (pvm/mpm) voi soittaa kello 18–24. Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12–20. Chat-keskustelun voi aloittaa osoitteessa evl.fi/kirkonkeskusteluapu/chat.

Verkossa on lisäksi mahdollisuus jättää nimetön viesti ympäri vuorokauden. Päivystäjät vastaavat viesteihin muutaman päivän kuluessa. Keskusteluapuun saa yhteyden myös perinteisellä kirjeellä.

Keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia, sillä päivystäjät ovat sitoutuneet vaitioloon. Päivystäjä ei näe käyttäjän henkilöllisyyttä eikä soittajan puhelinnumeroa. Keskusteluja ei tallenneta. Kirkon keskusteluapu on Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan jäsen.

Valtakunnallinen palvelu toimii suomeksi ja ruotsiksi. Ruotsinkielisen palvelun nimi on Kyrkans samtalstjänst.

Myös paikalliset seurakunnat ovat ilmoittaneet omia päivystysaikoja keskusteluapua varten. Lue lisää Turun ja Kaarinan seurakuntien tarjoamasta tuesta.

Haluaisitko antaa aikaasi toisten hyväksi?

Kirkon keskusteluapu etsii uusia päivystäjiä Turun seudulle puhelimeen, nettiin ja chattiin. Vapaaehtoiset päivystäjät auttavat yhteydenottajaa kuuntelemalla ja keskustelemalla – luottamuksellisesti ja omaan elämänkokemukseensa nojautuen.

Keskusteluavun päivystäjäksi haluavat käyvät läpi valintahaastattelun sekä peruskurssin, joka alkaa 3.2.2021 ja päättyy 17. maaliskuuta. Kurssi pidetään etänä Teams-ohjelman kautta. Osa koulutuksesta on itsenäistä opiskelua. Yhteydenotot: riitta.rasanen@evl.fi tai 040 341 7245. Päivystäjille järjestetään myöhemmin säännöllistä työnohjausta ja lisäkoulutusta.

Turun alueen päivystäjät ovat osa valtakunnallista päivystäjien ryhmää. Tutustu toimintaan osoitteessa kirkonkeskusteluapua.fi.

(Kirkon viestintä, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.12.2020 / AR)

Tue Dec 15 14:48:00 EET 2020