​​​​​​​Seimiä ja kertomuksia perheen pienimmille Tuomiokirkossa

Kirkkoon avattu rastirata toimii kännykällä luettavilla QR-koodeilla, joiden takaa löytyy jouluisia kertomuksia

Turun tuomiokirkossa on auennut erityisesti lapsille suunnattu rastirata, jossa seuraillaan Tuomiokirkon tontun joulumietteitä. Radalle pääsee älykännykällä, jolla voi lukea eri puolille kirkkoa sijoiteltuja QR-koodeja. Koodit ohjaavat nettisivulle, jossa on lyhyt jouluinen tarina. Rasteja on yhteensä viisi, sekä suomeksi että ruotsiksi, ja ne tunnistaa violetista pohjasta ja tonttulakista. Kirkkoa kierrellessä voi samalla katsella kirkon seimiä.

- Me lastenohjaajat mietimme, miten voisimme toteuttaa pienen jouluvaelluksen perheille. Päädyimme tähän ratkaisuun, koska rataan voi tutustua omaan tahtiin ja omassa aikataulussa, kertoo lastenohjaaja Merja Forsman. Kertomukset on kirjoittanut lastenohjaaja Niina Toivonen ja ruotsinkieliset käännökset ovat lastenohjaaja Päivi Leinolan ja nuorisotyönohjaaja Jånna Koivusen käsialaa. Kuvat on piirtänyt lastenohjaaja Kirsi Cederkvist.

Lastenohjaajat ovat rakentaneet myös yhden Tuomiokirkon viidestä seimiasetelmasta. Seimet ja rastirata ovat nähtävillä Tuomiokirkossa loppiaiseen 6.1. asti kirkon aukioloaikoina. QR-koodien lukemiseen tarvitsee kännykkäsovelluksen.

Jouluinen rastirata perheille suomeksi ja ruotsiksi Turun tuomiokirkossa 6.1. asti päivittäin klo 9-18. Rataan tarvitaan älykännykkä, jolla voi lukea QR-koodeja.

Tue Dec 08 10:37:41 EET 2020