Papin roolin satavuotistaival

Pappisliiton 100-vuotishistoriateoksen kirjoittaja, kirkkohistorian tutkija ja dosentti, pastori Esko M. Laine luennoi papin roolista suomalaisessa yhteiskunnassa viimeisen sadan vuoden aikana torstaina 19.9. klo 18:00 Pyhän Katariinan kirkossa. Historialuennon päätteeksi vietetään 1600-luvun iltahartaus.

Esko M. Laine puhuu papiston yhteiskunnallisen aseman ja kuvan muuttumisesta itsenäisessä Suomessa. Hänen mukaansa pappiskuva on muodostunut kolmesta hyvin erilaisesta käsityksestä pappeudesta, joita hän nimittää säätypappeudeksi, kansankirkon pappeudeksi ja moderniksi professionaaliseksi pappeudeksi. Näitä teemoja hän tarkastelee luennollaan lähemmin ja kuljettaa kuulijansa hersyvästi pappishahmoon, joka on yhtäältä pitäjäläisten luottomies ja susijahdin organisaattori, ja samaan aikaan Seitsemän veljestä -karikatyyrinen lukutaidon säälimätön ja pelottavakin opettaja sekä toisaalta kansakunnan moraalin ylläpitäjä ja rakastettu sielunhoitaja.

Laine pohtii paitsi papin yhteiskunnallisen roolin muuttumista myös papiston yhteisen tehtävän hämärtymistä. Postmodernin ajan pappeus on samaan aikaan kiinnostavinta ja haastavinta, mitä kirkkohistorian aikana on aikoihin koettu.

Tilaisuus päättyy 1600-luvun iltahartauteen.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

HISTORIALUENTO ”Papin rooli suomalaisessa yhteiskunnassa viimeisen 100 vuoden aikana” ja 1600-luvun iltahartaus to 19.9. klo 18:00 Pyhän Katariinan kirkko, Kirkkotie 46, Turku

(Katariinanseurakunnan viestintä 13.9.2019 / KL)

2019-09-13 13:17:00.0