Kertomuksia kansanperinteestä Maarian kirkossa

"Jos kirkon lattialta löytyneestä neulasta vääntää itselleen ongenkoukun kirkossa saarnan aikana, saa tällä koukulla sitten aina hyvin kalaa." - Vanha suomalainen uskomus
Maarian kirkon holvit pursuavat mielenkiintoisia aiheita

Juhannusviikon torstaina, 20.6., järjestetään Maarian kirkossa ilmainen opastus kansanperinteestä klo 15 ja klo 17. Opastuksessa käsitellään kirkon asemaa kansanperinteessä yleisesti sekä Maarian kirkon tarinoita erityisesti. Opastuksen pitää Maarian seurakunnan viestintäsihteeri Eeva-Kaisa Ahlamo, joka on kerännyt paljon herkullisia yksityiskohtia ja tarinoita menneiden sukupolvien käsityksistä ja uskomuksista aiheeseen liittyen.

Satoja vuosia sitten kirkonpaimenet tekivät kaikkensa saadakseen kansan luopumaan muinaisista pakanallisista käsityksistään. Uudet ajatukset sekoittuivat vanhoihin uskomuksiin, ja näiden kaikuja on nähtävillä vielä nykypäivänäkin. Kirkko ja sen yhteys suurempiin voimiin toimi taikauskoiselle kansalle mainiona väylänä tehostaa mm. kala- ja metsästysonnea, ja pyhimyskalenteri oli talonpojalle kätevä tapa rytmittää vuoden töitä.

Keskiaikaisena harmaakivikirkkona ja entisen Maarian pitäjän pääkirkkona Maarian kirkko on mainio paikka kansanperinteen teemaopastukselle. Kierros kestää noin tunnin. Tilaisuuden järjestää Maarian seurakunta.

”Kirkko kansanperinteessä” –teemaopastus Maarian kirkossa torstaina 20.6. klo 15 ja klo 17. Vapaa pääsy.

2019-06-12 14:31:00.0