Pappi tavattavissa kesän ajan Turun hautausmaalla

Jos kesällä Turun hautausmaalla käydessäsi ja kulkiessasi kaipaat juttuseuraa tai haluat muuten keventää sydäntäsi, pappi on paikalla keskustelua varten.

Pappi, tumma pusero ja hellehattu sekä polkupyörä. Hautausmaan kaunis vehreä käytävä.

Turun hautausmaalla hautausmaapappina työskentelee tänä kesänä pastori Peter Eriksson. Käypä juttusille, kun liikut Turun hautausmaalla. Kuva Timo Jakonen

Turun hautausmaa on laaja alue eikä papilla ole tiettyä reittiä tai päivystyspaikkaa vaan hän kuljeskelee ympäriinsä. Spontaanien kohtaamisten lisäksi hänet tavoittaa puhelimitse ja häntä saa pyytää tulemaan tiettyyn paikkaan. Kohtaamispaikkana voi toimia myös Ylösnousemuskappelin omaisten huone tai reilun kilometrin päässä Peltolantiellä sijaitseva Henrikinkirkko.

Hautausmaapappitoiminta Turun hautausmaalla aloitettiin kesällä 2021, jolloin mietittiin erilaisia uusia mahdollisuuksia kohdata ihmisiä korona-aikana. Hautausmaapappi on koettu hyvänä ja palvelusta on tullut positiivista palautetta.
-    Ihmiset kaipaavat mahdollisuutta puhua luottamuksellisesti ammattitaitoisen kuuntelijan kanssa. Ehkä surun ja kuoleman läheisyys herättää pohtimaan myös omaa elämää, tuumii Henrikinseurakunnan kirkkoherra Pauliina Uhinki-Suominen.

Hautausmaapappi kuuntelee herkällä korvalla.
- Osa kohtaamisista on hyvin kevyitä ja osa hyvin raskaita, kertoo aiemminkin hautausmaapappina työskentelevä Henrikinseurakunnan pastori Peter Eriksson. Hän kokee, että hautausmaapapin työ on mielekästä ja vaihtelevaa.
-    Mieleenpainuvimmat kohtaamiset ovat olleet niitä, joissa raskaitakin asioita kantanut ihminen saattoi pahoitella sitä, kuinka hän nyt vain tällaisella asialla vaivasi pappia. Mielestäni kenenkään ei tulisi tarvita empiä, voiko juuri tästä asiasta keskustella papin kanssa.

Hautausmaapappi, Henrikinseurakunnan pastori Peter Eriksson päivystää Turun hautausmaalla 16. elokuuta saakka arkisin klo 10-16. Tuona aikana voi joko sopia ajan tapaamiseen etukäteen tai pyytää häntä tulemaan siihen osaan hautausmaata, jossa juuri itse on. Hautausmaapapin tavoittaa numerosta 040 341 7167.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 20.6.2024 / JK, PH

Thu Jun 20 14:07:00 EEST 2024