Tiekirkot kutsuvat levähtämään

Turussa ja Kaarinassa tiekirkkoina toimivat Tuomiokirkko, Maarian kirkko, Mikaelinkirkko, Pyhän Katariinan kirkko ja Piikkiön kirkko.

Maarian kirkon piirroksia, kuva Timo Jakonen.jpg

Maarian kirkossa on säilynyt huomattava määrä kiehtovia primitiivisiä maalauksia. Kuva Timo Jakonen

Tiekirkot ovat kirkkoja, jotka ovat kesäisin auki matkailijoita varten. Yli 260 kirkkoa ympäri Suomen tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua historiaan, arkkitehtuuriin ja kulttuuriin. Ne antavat myös tilaisuuden levähtää matkalla ja pitää taukoa rauhasta, kauneudesta ja pyhästä nauttien. Näihin kulttuurikohteisiin on matala kynnys astua sisään, sillä tiekirkkoihin ei ole pääsymaksua. Useassa paikassa on kirkon aukioloaikana paikalla opas, joka osaa kertoa kirkon historiasta pintaa syvemmältä.

Kesäoppaana Maarian kirkossa työskentelevä Venla Savela suosittelee tiekirkkoihin tutustumista ihan kaikille lapsista iäkkäämpiin. Omasta kotipaikkakunnasta voi oppia jotain uutta ja ulkomaalaisille se on loistava tapa päästä sisälle paikalliseen kulttuuriin.
-    Maarian kirkossa on aivan erityislaatuiset kattomaalaukset, jotka ovat peräisin 1400-luvulta. Kuvat ovat melko primitiivisellä tavalla maalattuja todennäköisesti paikallisten toimesta, joten niistä näkyvät ajan uskomukset ja tavat selkeästi, Savela kertoo.
Kirkossa on myös keskiaikaisia esineitä, kuten viisimetrinen triumfikrusifiksi ja puinen alttarikaappi. Yksi Maarian kirkon helmistä on saarnatuoli, joka on vuodelta 1662.

Koko Maarian pappilan ja kirkon ympäristö on kuin kurkistus ajassa taaksepäin, sillä paikka huokuu mielenkiintoista historiaa. Omatoimisesti alueeseen voi tutustua geokätkeilyn avulla Adventure Lab -sovelluksella.
-    Maarian seurakunnan alue on ollut merkittävä koko Suomen kannalta, sillä esimerkiksi piispanistuin sijaitsi ennen nykyistä Tuomiokirkkoa Koroistenniemellä ihan kivenheiton päässä Maarian kirkosta, Savela taustoittaa historiaa.

Martinkirkko ei ole tänä vuonna tiekirkko, mutta kirkko on avoinna Tall Ships Races -viikonloppuna 18.-21.7. Kahvila Martin seurakuntatalossa, Martinkirkko auki hiljentymistä ja tutustumista varten klo 12–18.

Turun tiekirkkojen aukioloajat löytyvät osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/kesa ja Suomen kaikkiin tiekirkkoihin voi tutustua osoitteessa tiekirkot.fi.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 12.6.2024 / JK, PH)

Wed Jun 12 16:15:53 EEST 2024