Uudisrakennus valmis vuonna 2026: Aninkaistenkatu 1:n purkaminen alkaa kesäkuussa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä ja Rakennusliike Lapti Oy allekirjoittivat Aninkaistenkatu 1:n rakennushankkeen urakkasopimuksen maanantaina 10. kesäkuuta.

Niklas Niemelä, Ville Raitanen, Kalle Luoma ja Timo Laakso 10.6.2024, netti.jpg

Kuvassa vas. Lapti Oy:n työpäällikkö Niklas Niemelä, Laptin aluejohtaja Ville Raitanen, seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Kalle Luoma ja yhtymän hallinto- ja talousjohtaja Timo Laakso.

Rakennustyöt alkavat tontilla vuosia tyhjillään olleen ja painuneen rakennuksen purulla nyt kesäkuussa. Rakennuksessa toimi aikanaan turkulaisille tuttu verotoimisto.

Asuntoja, kokoontumistiloja, liike- ja toimistotilaa

Nykyisen rakennuksen tilalle nousee kahdeksankerroksinen uudisrakennus. Kokonaisuus valmistuu kesällä 2026. Uudisrakennuksen ensimmäiseen kerrokseen tulee liike-, toimisto- ja kokoontumistiloja. Tilat toteutetaan muunneltaviksi siten, että ne on helppo räätälöidä ennen käyttöönottoa tulevan käyttötarpeen mukaan.

Kerroksiin 2–7 tulee yhteensä 74 vuokra-asuntoa, joiden koot vaihtelevat välillä 26–88 m2. Ullakkokerrokseen rakennetaan sauna- ja kokoustilat. Kellarikerrokseen saadaan yhteistiloja ja pysäköintitilaa. Lisää pysäköintipaikkoja ja leikkipaikka tulee pihakannelle.

– On hieno asia, että tämä seurakuntayhtymän kannalta tärkeä hanke saadaan nyt käyntiin. Rakennuspaikka on ahdas ja se sijaitsee vilkkaasti liikennöidyllä keskusta-alueella. Purkutyöt ja rakentaminen sovitetaan hyvin yhteen, jotta naapurustoon ja liikenteelle aiheutuva haitta olisi mahdollisimman vähäinen. Siksi toteutusmuodoksi päädyttiin valitsemaan yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka, toteaa seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Kalle Luoma.

Kustannusarvio liki 20 miljoonaa euroa

Rakennusliike Lapti Oy toimii hankkeen pääurakoitsijana. Uuden rakennuksen on suunnitellut Sarcsigge (Sigge Arkkitehdit fuusioitui kevättalvella Sarcin kanssa). Hankkeen kustannukseksi arvioidaan 19,45 miljoonaa euroa. Kokonaisuus on koko laajuudeltaan noin 7 300 brm2 eli bruttoalaa, joka käsittää kaikki rakennuksen hyötyneliöt.

– Harvoin jos koskaan rakentajan uran aikana on mahdollisuutta päästä rakentamaan uutta kaupunkikuvaa näin arvokkaalle sijainnille keskellä Turkua, aivan Tuomiokirkon ja Vanhan Suurtorin kupeelle. Olemme ylpeitä, että saamme kääriä hihat ja tuoda osaamisemme, kokemuksemme sekä ammattitaitomme vaativasta rakentamisesta tähän hienoon hankkeeseen seurakuntayhtymän valitsemana kumppanina, kertoo Lounais-Suomen aluejohtaja Ville Raitanen Laptilta.

Rakennus liitetään kaukolämpö- ja kaukokylmäverkostoon. Ilmanvaihto varustetaan lämmön talteenotolla ja rakennukseen asennetaan jäähdytysjärjestelmä. Rakennus toteutetaan A-energiatehokkuusluokkaan ja kolmen tähden Rakennustiedon ympäristöluokituskriteeristön mukaisesti.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 10.6.2024 / PH)

Mon Jun 10 11:46:42 EEST 2024