Lisää elintilaa pörriäisille kirkkojen läheisyydestä

Pörriäisten ja luonnonkukkien elinmahdollisuudet paranevat kirkkojen läheisyydessä Turussa. Mikaelinkirkon rinteen viime vuonna aloitettu niityttäminen laajenee Puutarhakadun puolella ja Maarian pappilan kupeeseen Maarian kirkon naapuriin kasvaa uusi tuhannen neliön pörriäisniitty.

Niityllä valkoisia siankärsämöitä ja takana Henrikinkirkko. Kuva Minna Vesanto.

Syyskesää Henrikinkirkolla kesällä 2023.

Viime vuonna Henrikinkirkon ympäristössä ryhdyttiin niityttämään noin 2000 neliön kokoista aluetta kirkon ja Peltolantien välissä. Myös pienempi alue Mikaelinkirkon rinnettä sai kasvaa vapaasti kaupunkiniityksi. Seurakuntien pörriäisniittyjen ala Turussa suurenee tänä kesänä yhteensä noin 4000 neliöön. Lisäksi Piikkiön pappilan vieressä kallioketo on saanut niityttyä jo useiden vuosien ajan.

Vapaasti kasvavana alueena kaupunkiniityt monipuolistavat kasvillisuutta, tukevat luonnon monimuotoisuutta ja estävät luontokatoa kaupunkiympäristössä. Kaupunkiniityt luovat elinmahdollisuuksia perhosille, kimalaisille ja muille tarpeellisille pölyttäjille.

”Niityt ovat meille yksi tapa lisätä luonnon monimuotoisuutta ja ne lukeutuvat seurakuntayhtymän ympäristöohjelman tavoitteisiin. Olemme myös muun muassa istuttaneet perennoja, lisänneet puulajeja, laittaneet linnunpönttöjä ja jättäneet maapuita”, kertoo suunnitteluhortonomi Heidi Grannas.

Alkukesästä niityt ovat raikkaan vihreitä ja kukkivia. Kukkien jälkeen niityt valtaa heinä – useimmiten nurminata – joka tuleentuu kellastuen. Koska kaupunkiniityn syntyminen vaatii aiemmin nurmikkona hoidetun ravinteikkaan maan köyhdyttämistä, niityt leikataan syksyllä ja leikkuujäte kerätään pois. Alueille saatetaan myös joutua lisäämään hiekkaa. Aluksi ehkä rujolta näyttävän alueen kasvaminen niityksi saattaa kestää useita kesiä ja vaatii useita vaiheita.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä uusi viime vuonna Kirkon ympäristödiplomi -laatusertifikaattinsa. Ympäristödiplomissa kannustetaan niittymäisten tai ketomaisten kevyemmän hoidon alueiden perustamiseen luonnon monimuotoisuuden tukemiseksi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 4.6.2024)

Tue Jun 04 12:09:00 EEST 2024