Suvivirsi soi taas Tuomiokirkontorilla

Kukapa ei muistaisi tunnetta, joka tulee Suvivirren laulamisesta koulun kevätjuhlassa. Samaa tunnetta pääsee tapailemaan Tuomiokirkontorille sunnuntaina 26.5. klo 12 järjestettävään Suvivirsikirkkoon.

Tuomiokirkon tori täynnä ihmisiä istumassa penkeillä ja laulamassa.

Edellisen kerran Suvivirsikirkkoon kokoonnuttiin vuonna 2022. Kuva: Timo Jakonen

Suvivirsikirkko on Turun ja Kaarinan seurakuntien yhteinen kevätjuhlakirkko, joka järjestetään parin vuoden välein. Kesän aloitusta kansallispyhäkön upeissa maisemissa ei kannata jättää väliin!

Suvivirsikirkon toimittavat piispat Mari Leppänen ja Björn Vikström. Saarnan pitää Mari Leppänen. Musiikista vastaavat SUMU Big Band ja kanttori Jukka Pietilä

Suvivirsikirkko järjestetään sanajumalanpalveluksena, eli siinä ei ole ehtoollista. Jumalanpalvelus on kaksikielinen ja se tulkataan lisäksi viittomakielelle. Suvivirsi lauletaan messussa paitsi suomeksi ja ruotsiksi myös Turun murteella. Turunnetun version virrestä on tehnyt Markku Heikkilä.

Jumalanpalveluksen jälkeen kirkkoväki voi halutessaan poiketa kirkkokahveille Tuomiokirkon kivijalassa toimivaan Domcafé-kahvilaan. Domcafén on auki klo 11–17. Domcafén terassilla olevasta katoksesta saa ostettua käteisellä kahvia, pullaa ja pientä suolaista. Kahvilan puolella tarjottavia on laajempi valikoima herkkuja ja maksuvälineinä ovat kortti ja MobilePay. Myös Kirkkopuiston terassi on auki (säävaraus).

Suvivirsikirkkoon rakentamisen ja purkamisen vuoksi kulkua Tuomiokirkontorilla voidaan joutua rajaamaan sunnuntaina 26.5. klo 8–16 välisenä aikana.

Suvivirsikirkkoon voi tulla paikalle paitsi omin neuvoin myös porukalla yhdessä kävellen: Maarian kirkolta lähtee klo 11 pieni pyhiinvaellus kohti Tuomiokirkontoria. Pyhiinvaellus kulkee Koroistenniemen kautta, jossa pysähdytään hetkeksi ja pidetään pieni hartaus.

Suvivirsikirkko on järjestetty aikaisemmin seitsemän kertaa. Ensimmäinen pidettiin Turun kulttuuripääkaupunkivuotena vuonna 2011, ja sitä on siitä lähtien vietetty Tuomiokirkontorilla suunnilleen joka toinen vuosi.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 10.5.2024 / AH)

Fri May 10 13:31:00 EEST 2024