Diakonian Lahja lapselle -keräys etsii toiveiden toteuttajia

Turun ja Kaarinan seurakuntien diakoniatyö järjestää perinteisen Lahja lapselle -keräyksen nyt jo 14. kertaa.

lahja_lapselle_2077_750x500_nettiin.jpg

Noin tuhat diakonia-asiakasperheiden lasta odottaa tänäkin vuonna Lahja lapselle -pakettia.

Tänä vuonna diakonian asiakkaina olleet lapsiperheet saivat lokakuun aikana kirjeen, jossa kysyttiin lasten joululahjatoiveita. Lapset saivat toivoa korkeintaan 50 euron hintaista tavaraa, yli 9-vuotiaat saivat vaihtoehtoisesti toivoa myös 40 euron lahjakorttia.

Lasten toiveita välitetään lahjoittajille 15.-18.11. klo 10-13 puhelimitse numerossa 040 341 7660 ja nettilomakkeen kautta osoitteessa turunseurakunnat.fi. Lahjoittajien on mahdollista pyytää myös 20 euron hintaista lahjatoivetta, tällöin kahden lahjoittajan lahjakortit yhdistetään yhdeksi lahjaksi.

Vähävaraisten lapsiperheiden taloustilanne on kiristynyt tänä vuonna äärimmilleen hintojen nousun takia, ja keräyksen kautta saatu lahja onkin monille lapsille joulun ainoa paketti. Keräys helpottaa myös lasten vanhempien ahdinkoa, kun niukoista talousvaroista ei tarvitse yrittää nipistää rahaa joululahjoihin.

- Varsinaisen lahjan tuoman ilon lisäksi keräyksellä pyritään myös vahvistamaan toivon sanomaa. Vanhempien taloudellisesta tilanteesta riippumatta kaikilla lapsille on oikeus unelmiin. On myös tärkeää kokea, että toiveet voivat joskus toteutua, sanoo diakonia- ja sielunhoitotyön johtaja Teemu Hälli.

Lahjoittajille kerrotaan toivelahjaa odottavan lapsen ikä, mutta lapsen henkilöllisyys jää vain diakoniatyöntekijän tietoon. Paketoimattomat lahjat palautetaan Diakoniakeskukseen (Puutarhakatu 22) ma-pe 21.–25.11. ja ma-ti 28.–29.11. klo 11-18 tai Kaarinan kirkolle (Voudinkatu 2) ma-pe 21.–25.11. klo 11–18, missä vapaaehtoiset paketoivat ne. Myös valmiiden lahjapakettien kuljettaminen seurakuntiin on vapaaehtoisten harteilla, varsinaisesta lahjojen jaosta perheille vastaavat diakoniatyöntekijät.

Noin tuhat turkulaista ja kaarinalaista lasta on vuosittain saanut jouluiloa lahjapaketin muodossa. Hyvää mieltä on luvassa myös lahjoittajille ja niille noille sadalle vapaaehtoiselle, jotka lahja-agentteina selvittävät tavaroiden myyntipaikkoja, välittävät lahjatoiveita, paketoivat lahjoja ja kuljettavat niitä seurakuntiin.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä 7.11.2022 / MS)

Mon Nov 07 08:45:00 EET 2022