Uskontojen rauhankävelyillä esillä kohtuullisuus ja kestävä tulevaisuus 24.10.

Uskontojen yhteistyöjärjestö USKOT-foorumi järjestää uskontojen rauhankävelyitä ympäri Suomea maanantaina 24.10.

Ihmisiä kadulla kävelemässä banderollin kanssa, jossa lukee

Uskontojen rauhankävely Turussa vuonna 2021.

Uskontojen yhteiset rauhankävelyt on merkki ystävyydestä ja halusta edistää rauhaa Suomessa ja maailmassa sotien ja vastakkainasetteluiden keskellä. Tämän vuoden kävelyiden teemana on kohtuullisuus ja uskontojen rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Turussa rauhankävely alkaa ma 24.10. klo 17 Puolalanpuistosta ja kulkee sieltä Turun ortodoksisen kirkon, synagogan ja Yliopistonkadun moskeijan kautta Tuomiokirkolle. Pysähdyspaikoilla kuullaan eri uskontojen kohtuullisuuteen liittyviä tekstejä. Puhujina kävelyllä ovat mm. pormestari Minna Arve ja piispa Mari Leppänen. Kaikki uskontojen ja katsomusten edustajat sekä uskonnottomat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan!

YK:n päivänä järjestettävillä kävelyillä eri uskontojen ihmiset osoittavat liittyvänsä YK:n Agenda 2030 -kestävän tulevaisuuden tavoiteohjelmaan, joka pyrkii poistamaan äärimmäisen köyhyyden maailmasta ja turvaamaan hyvinvoinnin ympäristölle kestävällä tavalla.

- Uskonnoissakin olemme valmiita vaalimaan kohtuullisuutta suhteessa ympäristöömme ja välttämään vastakkainasettelua suhteessa lähimmäisiimme, sanoo USKOT-foorumin toiminnanjohtaja Katri Kuusikallio.

- Uskonnoissa jaetaan perustavat arvot ympäristön kunnioittamisesta niin luonnon kuin kanssaihmisten suhteen. Uskonnot voidaan ottaa vahvemminkin mukaan kestävän tulevaisuuden tavoitteiden toteuttamiseen muiden toimijoiden rinnalle. Uskonnoilla on maailmanlaajuisestikin paljon valtaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa. Nyt ympäri Suomen kokoontuu sadoittain ihmisiä useista uskonnoista osoittamaan, että uskonnollisilla toimijoilla on paljon annettavaa yhteisen rauhan ja paremman tulevaisuuden eteen.

Turun lisäksi rauhan puolesta kävellään Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Tampereella.

Lisätietoja kaikista kävelyistä: https://uskot.fi/?p=3482

Mon Oct 17 12:05:00 EEST 2022