Death Café Turku - Kahvittelua ja kuolemakeskustelua

to 15.8. klo 14.00 – to 15.8. klo 16.00
luurankoja

Diakoniakeskus

Millainen on kaunis kuolema? Mikä kuolemassa pelottaa? Saako kuolemalle nauraa? Mitä kuoleman jälkeen tapahtuu? Miten omaan tai läheisen kuolemaan voi varautua?

Jokainen meistä kuolee. Kaikkien meidän läheiset kuolevat. Silti kuolemasta puhutaan vain vähän ja usein väistellen. Käytämme kiertoilmauksia: heitämme lusikat nurkkaan, siirrymme ajasta ikuisuuteen tai lennämme tähdeksi taivaalle. Pohdimme kuolemaan liittyviä kysymyksiä yksin, koska emme tiedä, kenen kanssa voisimme niistä keskustella.

Death Caféssa kuolemasta puhutaan kaunistelematta, kauhistelematta ja muiden puheenvuoroja kunnioittavasti kuunnellen. Jaamme ajatuksia ja teemme tilaa kaikkien läsnäolijoiden tunteille ja oivalluksille – emme väittele, terapoi tai tarjoile oikeita vastauksia.

Death Café Turku on vakaumukseton ja avoin kaikille täysi-ikäisille aiheesta kiinnostuneille. Keskustelu on vapaamuotoista, mutta kevyesti ohjattua ja siten turvallista. Turvallisuutta tuovat myös ennakkoilmoittautuminen sekä rajallinen osallistujamäärä (max 20 hlöä).

Death Cafén vetäjinä toimivat kuolindoula ja saattohoidon vapaaehtoinen Katri Sainio (Lohdun Avain) sekä kuolindoula Sari Lapinleimu (Elonkuva). Mukana tilaisuudessa vapaaehtoistyön diakoniatyöntekijä Ulla Mäenpää. Tilan ja kahvit tarjoaa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakonian ja sielunhoidon yksikkö.

Elokuun kaikille avoin tapaaminen on ensimmäinen Turun alueella. Jatkoa seuraa, jos kiinnostusta riittää.

Kysy lisää!

Katri Sainio
katri.sainio@lohdunavain.fi
041 317 2868

Sari Lapinleimu
sari@elonkuva.fi
040 555 1921

Ulla Mäenpää
ulla.maenpaa@evl.fi
040 341 7218

Ilmoittaudu viimeistään 9.8.2024: katri.sainio@lohdunavain.fi (tai tekstiviestillä: 041 317 2868)

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Kaikki seurakunnat

vapaaehtoistyön diakoniatyöntekijä
Yhteinen diakonia- ja sielunhoitotyö

Ulla Mäenpää on vapaaehtoistyön diakoniatyöntekijä.  Hänen päävastuualueenaan on koordinoida kaupungin hoivakodeissa tapahtuva vapaaehtoistoimintaa, saattohoidon tukihenkilötoimintaa ja Pilkahdus-lauluryhmän toimintaa.  Ulla tekee mielellään yhteistyötä seurakuntien, järjestöjen, yhdistysten, kaupungin toimijoiden ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Hän on innostunut kokeilemaan ja kehittämään uutta yhteistyössä muiden kanssa.