Piikkiön seurakunnan uudet kirkkotekstiilit

Tekstiilitaiteilija: Helena Vaari

Yleistä kirkkotekstiileistä

Kirkkotekstiilit kertovat kristinuskon sanomasta vertauskuvin ja toimivat sekä taide- että käyttötekstiileinä. Ne ovat olennainen osa jumalanpalvelusta, kuten puhe, musiikki ja kukat. Kirkkotekstiilit koostuvat alttarivaatteesta (antependium), saarnatuolin ja lukupulpetin kirjaliinoista, kalkkiliinasta, jota käytetään ehtoollismaljan päällä, sekä papiston liturgisista vaatteista joita ovat messukasukka, stola ja alba.

Kirkkotekstiilien suunnittelun lähtökohtina ovat olleet kristillinen sanoma, kirkkovuoden pyhät, värit ja symbolit. Jokaisella värillä ja symbolilla on oma merkityksensä ja ne kertovat vertauskuvallisesti kirkkovuoden ajankohdasta.

Piikkiön kirkon kirkkotekstiilien nimi on Uskon siemen.

Valkoinen kirkkotekstiilisarja

Kuva, joka sisältää kohteen taide, rakennus, piha-, kirkkoKuvaus luotu automaattisesti
Kuva: Joni Alhonen

Symboliikka ja design:

• Antependium: Lehmuksen lehdistä ja oksista muodostuva pitsimäinen sommittelu, jonka keskellä on kirkon kolmilehtinen risti. Lehmuksen lehdet ovat sydämenmuotoisia, symboloiden Jumalan rakkautta ihmisiä kohtaan. Pitsikuviot heijastavat elämää ja vuodenaikoja. Antependiumiin on kirjottu muuttolintu, se on satakieli, joka laulaa kesällä kirkkopihan puissa.
  • Lukupulpetin liina: Siniset meren aallot ja niissä heijastuva valo symboloivat elämän edellytystä, vettä, joka on myös kastevesi. Siemenristi on tekstiilin yläreunassa.
  • Saarnatuolin kirjaliina: Pyöreä kranssi keväisistä lehdistä ja pajuköynnöksestä symboloi uutta alkua ja Jumalan rakkautta.
  • Messukasukka: Edessä viisilehtinen taimi, symboloiden Jeesuksen viittä haavaa. Takana kolmilehtiristi, ympärillä oranssia pitsikirjontaa.

Väri: Valkoinen on pyhien, autuaiden ja Jumalan väri. Sitä käytetään erityisesti Kristus-juhlissa, kuten ensimmäisenä adventtina, jouluna ja pääsiäisenä.

Vihreä kirkkotekstiilisarja

Kuva, joka sisältää kohteen sisä-, huonekalu, seisoa, pöytäKuvaus luotu automaattisesti

Symboliikka ja design:

• Antependium: Tammen lehdistä ja oksista muodostuva pitsimäinen sommittelu, jonka keskellä kirkon kolmilehtinen risti. Tammen lehtien erilaiset värit kuvaavat elämää ja kasvua. Vihreän värin muuttolintu on kultarinta.
  • Saarnatuolin kirjaliina: Pyöreä kranssi, jossa on pieniä silmuja, symboloi elämän ja uskon alkuja.
  • Lukupulpetin liina: Meren aallot ja niihin heijastuva valo. Siemen-risti on tekstiilin yläreunassa.
  • Messukasukka: Edessä viisilehtinen taimi, kuin viisi Jeesuksen haavaa ristillä ja takana kolmilehtinen risti.

Väri: Vihreä symboloi elämää, kasvua, kylvöä ja korjuuta. Se on arkikristillisyyden väri ja sitä käytetään eniten kirkkovuodessa.

Violetti kirkkotekstiilisarja

Kuva: Janne Sinisalo

Symboliikka ja design:

• Antependium: Isotakiaisen köynnös, jonka keskellä kolmilehtinen risti. Isotakiaisen pyöreät nuput ja kukat symboloivat Jumalan täydellisyyttä ja ikuisuutta. Violetin värin muuttolintu on tikli, jonka näkee joskus myös kirkon lähellä.
  • Saarnatuolin kirjaliina: Pyöreä kranssi isotakiaisen oksista ja kukista, symboloiden katumusta ja odotusta.
  • Lukupulpetin liina: Meri, valo ja aallot pystylinjassa, joissa siemen-risti yläreunassa. Symboloi Jumalan sanaa, joka on siemen.
  • Messukasukka: Edessä viisilehtinen taimi, takana kolmilehtinen risti.

Väri: Violetti symboloi katumusta, odotusta ja parannusta. Sitä käytetään adventtina ja laskiaisesta pääsiäiseen.

Punainen kirkkotekstiilisarja

Kuva, joka sisältää kohteen tekstiili, kuvio, Punaruskea, MotiiviKuvaus luotu automaattisesti

Symboliikka ja design:

• Antependium: Orapihlajan oksista, piikeistä, lehdistä, kukista ja punaisista marjoista muodostuva sommittelu. Piikit ja marjat symboloivat kristityn tietä ja marttyyrejä. Tekstiilin muuttolintu on peippo, jonka laulua odotamme keväällä.
  • Saarnatuolin kirjaliina: Kranssi eli seppele marttyyreille ja pyhille, symboloiden voittoa ja pyhyyttä.
  • Lukupulpetin liina: Siemen-risti ja valoisana kimmeltävä vesi, kuin kristallivirta, valon virta.
  • Messukasukka: Edessä viisilehtinen taimi, takana kolmilehtinen risti.

Väri: Punainen symboloi Jumalan rakkautta, tulta ja verta. Sitä käytetään marttyyrien muistopäivinä, pyhäinpäivänä ja helluntaina.

Musta stola

Symboliikka ja Design:

• Papin stola: Edessä molemmalla olalla siemen-risti, takana kolmilehtinen risti.

Väri: Musta symboloi syvää surua ja kuolemaa. Sitä käytetään pitkäperjantaina ja voidaan käyttää myös hautajaisissa.

Materiaalit ja tekniikka

Kirkkotekstiilit on valmistettu laadukkaasta villasta ja kirjontalangoista, jotka ovat silkkiä, viskoosia ja puuvillaa. Materiaalien kulutuksen ja valonkesto ovat erinomaisia. Helena Vaarin käyttämä vapaa taidekirjonta ja tekstiilikollaasi ovat ainutlaatuisia ja vaativia taidekäsitöitä, joissa neula toimii siveltimenä ja kankaat sekä langat väreinä.

Kiitokset

Piikkiön seurakunta on kiitollinen uusista kirkkotekstiileistä. Ne rikastuttavat jumalanpalvelustemme visuaalista ilmettä ja syventävät hengellistä kokemusta. Suuri kiitos Helena Vaarille tästä hienosta taiteellisesta työstä, joka juhlistaa seurakuntamme tilaisuuksia ja symboloi uskomme ydintä.

Kuva, joka sisältää kohteen Pyhät paikat, uskonnollinen rakennus, sisä-, kappeliKuvaus luotu automaattisesti